Onze bedrijfscultuur: samen zijn we beter

Portrait of green turtle at bunaken island, north sulawesi, indonesia

door Dirk Dorr

Twee jaar geleden ben ik hier begonnen als procescoach. Sindsdien heb ik een bijzonder bedrijf leren kennen. Bestaande uit mensen die diepgaande vakkennis combineren met een diep verankerd geloof in de kracht van samenwerking. Ja, hier vind je superspecialisten in hybride data-infrastructuren, die tegelijkertijd ervan overtuigd zijn dat teamwork, zowel onder elkaar als met klanten, tot betere resultaten leidt.

Deze bijna ambachtelijke, maar sterk naar buiten gerichte IT-cultuur viel me vanaf het begin op. Bijvoorbeeld door het gezonde besef van de eigen beperkingen, wat je bijna nooit ziet bij bedrijven met zo’n hoge specialisatiegraad. Niet thuis in een nieuw marktsegment? Dan gaan we niet het wiel zelf uitvinden, maar halen we er een marktdeskundige bij. En vragen de steeds complexere projecten steeds meer procesbeheersing? Dan gaan we niet zelf zitten knutselen, maar roepen we de hulp in van een ervaren procescoach. Inderdaad, zo ben ik erbij gekomen. Neem ons mee, vroegen m’n nieuwe collega’s, in het optimaliseren van onze processen vanuit jouw discipline. Want samen zijn we beter; dat was en is het idee.

Op die gezonde basisgedachte ben ik gaan voortbouwen en is een nieuwe werkaanpak ontwikkeld. De teams werken nu in een zogenaamde kort-cyclische afstemming, die we vast in de planning opnemen. Dit betekent onder meer: dagelijks een kort overleg binnen de teams – de daily call – waarbij we ervaringen uitwisselen en elkaar de juiste vragen stellen, waardoor er elke dag wel een leermoment voorbijkomt, om zo het continu verbeteren te voeden.

De ervaringen zijn zo positief, dat we er zelfs een nieuw product uit hebben ontwikkeld: Samen Elke Dag Beter, gebaseerd op dezelfde principes die we in onze eigen organisatie toepassen. Een van deze uitgangspunten is het klein maken van processen: het opdelen in overzichtelijke stappen. Dat draagt niet alleen bij aan een succesvolle realisatie van de doelstellingen, maar voegt ook vertrouwen toe tijdens het proces, waardoor je makkelijk samenwerkt aan projecten waarvan op voorhand niet duidelijk is wat het resultaat zal zijn. Het geeft veel voldoening om zo samen tot vindingrijke en veilige oplossingen te komen.

Kortom, de samenwerking onderling heeft de samenwerking met onze klanten alleen maar versterkt. Dit vraagt van mijn collega’s veel betrokkenheid en communicatieve vaardigheden. Om dat verder uit te bouwen, volgen ze nu een programma met interne trainingen en workshops. Daarin komen onder meer onze gezamenlijke waarden aan de orde, reflecteren we op klantwaarde en werken we aan het vergroten van het bewustzijn over de individuele rollen in teams, naast de communicatie in presentaties en offertes. Samen zijn we beter: een feest om daar elke dag aan te mogen werken.

 

Terug naar overzicht